
Family Court Chronicles.com
LAS VEGAS, NEVADA. ©2008, Glenn Campbell, Box 30303, LV NV 89173. FamilyCourtGuy@gmail.com. May be printed and photocopied for non-commercial purposes.

Opinion #31 What the newspapers won’t tell you! February 13, 2008

LAS VEGAS REVIEW-JOURNAL

Dismal journalism...
Wacko editorials…
Calling Rupert Murdoch:
PLEASE come save our
paper!
BY GLENN CAMPBELL

It was a slow news day last
Wednesday, so the Las Vegas Review-
Journal did what it normally does on
days like this: It manufactured news to
fit the space.

“AGENCY PRACTICES CRITICIZED,”
it said in its main front page headline
(2/7), “Background checks lacking for
caregivers of 22 children.”

The article described the contents of
a leaked internal email from the
Department of Family Services. In it, a
DFS manager strongly reprimanded her
subordinates for allowing some children

who were taken from their parents to be
placed with relatives before criminal
background checks were completed on
those relatives.

For example, Mom and Dad are
caught using drugs, so
their little Johnny gets
taken away. Johnny is
turned over to his
Grandma—but in as
many as 22 past cases
not without a full
paranoid background
check on Grandma
first.

We’ve looked at
this story backwards
and forwards and
can’t figure it out.
Where’s the news?
And what elevates this
trivial story to Page
One headline status?

For the agency,
it’s a perfect “Catch-

22.” Whatever they do, the R-J is going
to ream them for it.

To us, the leaked email shows only
that management was doing its job. A
problem was detected, so a manager

You gotta love this little guy. He says things the rest of us wish we could say.



wrote a strongly worded internal memo
to try to correct it. How else is she
supposed to take action?

On the rare occasions when other
newspapers print internal memos, it is
usually because the memo shows some
kind of cover-up or malfeasance on the
part of management. This case shows
quite the opposite: management trying
its best to do its job. Ironically, if the
manager had done nothing and written
no memo, nothing could have been
leaked and the R-J would have had no
story to fill its empty front page.

Is this what the R-J wants: child
welfare managers to do nothing?

When an agency’s normal internal
communication is printed in the
newspaper, it is going to have a chilling
effect on that communication. It means
that everyone who writes an email not
only has think about their recipient; they
have to consider how the tabloid press is
going to distort and misconstrue their
words.

Now that the R-J has proudly
violated the county’s email system, how
is management supposed to commun-
icate? Carrier pigeon?

We think the 22 missing back-
ground checks are relatively minor
because everything in child welfare is a
compromise. Thanks to previous R-J
induced hysteria, Child Haven (the
county children’s shelter) is now seen as
an unacceptable placement for young
children, even for a few hours. The R-J
has effectively portrayed Child Haven
as one step removed from a concentrat-
ion camp, and these unfounded emo-
tions have since been coded into law.
This creates enormous institutional
pressure to place children quickly with
relatives.

Background checks are the official
policy, but they take time. So if you’re a
caseworker in a pinch and you’ve got to
send Johnny somewhere, where should
it be: the concentration camp or
Grandma’s house? If they choose
Grandma’s house, at least while things
get sorted out, who is to blame them?

The Reporter
This article is not an anomaly. It is a

representative sample of shallow R-J
journalism, at least within the areas we
know in Family Court. It reflects not
just one bad reporter but a complete
void in credible editorial leadership.

The author of Wednesday’s article,
and nearly every R-J story on Family
Services, is Lisa Kim Bach. She is a
pleasant and uninquisitive woman who

has been on this beat since before we
arrived three years ago. We have met
her many times at various hearings,
trials and news events, but she has
shown no interest in what we do. In this
detached position, we have observed
both the original data and the R-J story
that resulted.

Ms. Bach misses the most important
point in every single story! She has
never looked below the surface of
anything. She writes exactly the story
that was assigned to her, reporting what
one side says then what an opposing
side says, but she doesn’t inquire one
inch further. She has no native curiosity
and no interest in understanding how
DFS really works.

More than anyone else, it was she
who inspired the motto on our
masthead.

To put it bluntly, Ms. Bach lacks the
intellect and initiative to be a big city
reporter. She should be restricted to
birthday parties and PTA meetings at
one of the company’s many community
newspapers; instead she’s reporting on a
lynchpin agency in a city of 2 million—
and screwing it up every time.

We wouldn’t normally use such
language about any human being,
especially someone so non-aggressive,
but this woman is tremendously
dangerous to the children of our state. In
Nevada, as everywhere, politicians
naturally pander to the press. If press
coverage is simplistic, superficial and
self-contradictory, then legislation also
will be.

And it was! Child welfare legis-
lation in 2007 was a Lisa Kim Bach
production, even though she never set
foot in Carson City. A series of shallow
and ill-considered bills—like one
banning young children from Child
Haven—were essentially driven by her
articles and may have made things even
worse for our children.

Conspiracy of Dunces
Who gives Ms. Bach her power?

It’s a conspiracy of dunces. We’ve been
dutifully reading the Review Journal
since about the time it changed hands in
1993. In all that time, we have seen no
evidence of intelligent life at the
editorial level.

Good reporters turn up from time to
time, but they don’t last long. These
young go-getters typically produce 95%
of the paper’s meaningful content—‘til
they leave for a real newspapers a
couple years later and intelligent content
returns to zero.

Nationwide, the local news business
is shrinking, but journalism schools are
still cranking out Woodward-and-
Bernstein wannabes. That means the R-J
can always find fresh meat for its
operation. The one thing it can’t do,
however, is retain good talent, because
once they’re here for a while, they
realize that exposing the truth and
educating the public isn’t what the
paper’s all about.

Instead, the R-J is a political organ
unabashedly promoting an extreme
libertarian agenda: “Guns good.
Government bad.” This makes it
difficult for any reporter to write a story
that promotes understanding of govern-
ment. The editors don’t want to hear,
say, that the Department of Family
Services is composed of intelligent,
well-intentioned people trying their best
against overwhelming odds. Because
they are part of government, they have
to be seen as nefarious villains in black
hats twirling their sinister moustaches.

In the background are the
incompetents, the Lisa Kim Bach’s with
no talent, who stay on staff forever.
They are the darlings of the paper by
virtue of their blind and unenlightened
criticism of government. When they
produce a vapid anti-agency article like
last Wednesday’s, the editors don’t
shoot it down; they elevate the story to
headline status!

Sadly, the R-J’s star news
columnists now fall into the same cate-
gory. Jane Ann Morrison and John L.
Smith used to be credible reporters in
their heyday, but they stayed too long
and lost their mojo. We suspect, in fact,
that they’re both dead and that their
columns have been outsourced to India.
Obviously no local research goes into
the product, only the usual blind anti-
authority rhetoric that could have been
written by a computer program.

We don’t mean to say that everyone
at the R-J is incompetent. At any given
time there may be a few good reporters
passing through on sabbatical—biding
their time, building their resumes—but
they produce good stories in spite of
management, not because of it.

In 2007, the R-J gave us two
admirable series on the court system: in-
depth investigations on conflict
attorneys and sealed records. We
wonder, however, if these stories would
have happened or been given as much
space if the LA Times hadn’t produced a
devastating series on our court system a
few months before. The Times
essentially gave the R-J permission to

[ Page 2 of 3 ]



report on the court system, which it has
since done with gusto (being that its an
anti-government story). Could the R-J
have produced the original Times series
on its own? Not in a million years.

Has the R-J ever produced any truly
independent journalism? Virtually
everything you read in the paper today
was initiated by someone else—usually
a government agency. When the police
arrest a murderer or the feds indict one
of our fine ex-politicians, the R-J knows
what to do, following the case to
conclusion. When O.J. or Hillary come
to town, the R-J is on top of the story,
because the national media has already
given the editors a roadmap for how to
cover it.

Apart from government-supplied
news, the only reliable investigative
journalism at the R-J is some guy who
goes around doing people’s jobs for a
day. Window washer, snake handler, DJ
at a strip club—this reporter’s done it
all! And that seems to be what the
people want, because Las Vegas has
always lived for the day and has no real
tradition of journalism.

To the few in town who know
journalism, the R-J is a sad embarrass-
ment to our city. To see how skewed it
is, how far it has drifted from the
mainstream, you need only look at the
editorial page.

The Libertarian Slant
For a primer on the political

philosophy of the Review-Journal,
check out the weekly opinion columns
of Vin Suprynowicz, the R-J’s Assistant
Editorial Page Editor. Public educa-
tion—or what he calls “government
youth conformity camps”—should be
abolished. Global warming deserves no
action because “cold weather kills
people.” Citizens need guns, guns and
more guns and should be able to carry
them wherever they choose. All
government is bad. All freedom is good.

We defend Suprynowicz’s right to
express these opinions. What we can’t
fathom is why anyone in their right
mind would pay for them. Any teenager
or out-of-work conspiracy buff could
write this stuff—and they do... all over
the internet! What doesn’t make sense is
a major newspaper actively funding and
promoting such fringe viewpoints.

“Assistant Editorial Page Editor”
implies that the paper has hired Supry-
nowicz to represent the management’s
viewpoint. In fact, the views in his
column are not much different from the
main editorial space.

The main editorial , of course, is the
part of the newspaper that no one reads
where the editors pat themselves on the
back for the stories the paper has done.
In the R-J, however, there is every
indication that the editors haven’t read
their own stories. While the go-getter
reporter may have written a balanced
article on a current issue, the editors
have to skew the story (and its
placement in the paper) to match the
party line.

The Bergeron case is a fine exam-
ple. In that long-running saga, a child
was crippled in a vicious knife attack
when her mother left her at home alone,
but a Family Court judge refused to
terminate the mother’s parental rights.
The core issue, as the news articles
fairly reported, was rule of law. A judge
cannot arbitrarily terminate parental
rights without the legal authority and
evidentiary grounds to do so.

However, to the editorial writers
and knee-jerk columnists, it was a
simple black-and-white case. If a child
wanted to do something, then she
should be allowed to do it, law be
damned. Rule of law is something way
beyond the intellectual capacity of the
R-J or its columnists. To them, it was
good people in white hats (Barbara
Buckley & Co.) vs. bad people in black
robes (mainly Judge Gerald Hardcastle,
defending the law alone). Saturday
morning cartoons have more subtlety.

The obvious philosophy of R-J
editors and longtime reporters is
Libertarianism. In an earlier era, this
was called “Anarchism”—the extreme
position that all laws and institutions are
corrupt and people should be able to do
whatever they want without any
government interference.

Libertarianism is just a theory,
because in fact no one has ever pulled it
off in the real world. Turns out,
whenever a number of people live
together there has to be some form of
government or they will consume each
other.

The R-J raises hell whenever a child
dies and DFS didn’t intervene, but such
intervention is a product of government,
which requires legal authority, taxes and
public understanding. The R-J seems
insanely opposed to all of these things
and feels compelled to twist journalism
accordingly.

Editorially, the R-J can handle only
breaking news because anything deeper
is going to run into the editors’
libertarian biases. It can’t report on the
internal workings of child welfare,
juvenile justice or the court, because

that would be giving government more
credit than allowed. The rubes at the top
need all government to be bad, and the
more understanding the paper conveyed
the harder it would be to maintain that
blind philosophy.

Ownership
In 1993, Donald Reynolds, the

previous owner of the paper, died and
his empire of mostly small newspapers
was sold to Jack Stephens, an Arkansas
billionaire and friend of Reynolds.
Stephens, a banker and one of the
earliest investors in Wal-Mart, instantly
became a media mogul—a task, we
suspect, for which he was not prepared.

Private ownership can often give
life to great newspapers, like the New
York Times and the Washington Post,
or it can foster neglect, which is what
happened to our paper. It is the only big-
city newspaper in the group, which
includes such powerhouse publications
as the Pahrump Valley Times, the Ely
Times and a bunch of small Arkansas
rags. We suspect that it was the
Arkansas properties that Stephens cared
about and that the R-J was just along for
the ride.

When the R-J changed hands,
Thomas Mitchell became editor,
apparently because of who he knows,
and the newspaper has languished ever
since. There’s sound and fury from
time to time as the paper engages in one
ill-informed crusade or another, but
that’s not quite the same as good
journalism.

We’re not saying the R-J isn’t doing
its job—as long as you understand what
that job is. In business, a newspaper
exists to sell advertising, which in the
current noncompetitive environment is
going to happen no matter what the
paper prints. As long as you’ve got O.J.,
Norm! and the Frys ad in there, people
are going to buy the paper, and the
Stephens family back in Arkansas is
probably going to be happy.

As our city disintegrates around us,
the Review-Journal will always be
there, reporting on disasters after they
happen and even contributing to a few.
The R-J will always give us breaking
news in lurid detail, but the one thing
we can’t realistically expect from it is
understanding.

Think of it as television news—with
words!

—G.C.
www.FamilyCourtChronicles.com

[ Page 3 of 3 ]


